Matlamat Tak Menghalalkan Cara

Monday 16 May 2011

sAbDa RasULLuLLaH s.a.w

Rasulullah SAW pernah bersabda :

" manusia yang terutama adalah orang mukmin yang alim, jika diperlukan dia memberi
manfaat, jika tidak diperlukan, dia pun kaya dengan dirinya sendiri."


makna kaya dengan diri sendiri adalah dengan muhasabah diri, dan sibuk dengan membaca,menghayati malah menghafal Al-quran... Al-quran adalah teman semasa sedih, teman semasa seorang diri didalam kubur nanti..

para pembaca atau penghafaz al-quran dianggap sebagai keluarga kesayangan Allah SWT sepertimana disabdakan oleh Rasulullah saw dari Anas r.a bahawa rasulullah saw bersabda ;

"sesungguhnya Allah SAW mempunyai keluarga yang terdiri daripada makhluk manusia." lalu rasulullah ditanya ;" siapakah mereka itu wahai rasulullah ?" jawab baginda, " mereka ialah ahlul Quran (pembaca dan penhafaz Al-quran dan pengamalnya) mereka adalah keluarga Allah dan orang istimewa bagi Allah." (riwayat Ahmad, ibnu/majah, Ad-Darimi/Al-hakim dan An-Nasrie)

beruntunglah orang-orang yang menghafal dan di biasakan menghafal quran sejak kecil lagi, sebab bila sudah tua otak sudah mulai susah untuk menghafal. walaupun begitu digalakkan mereka-mereka ini menghafal juga , mulailah dengan surah-surah pendek dan cuba ingat sedikit demi sedikit insyaAllah bila kita ingin belajar agama Allah pasti menolong kita.

lagi satu saya nasihat para dai'e yang selalu aktif berjihad kenelah aktif juga menghafal quran , nanti asyik sibuk berjalan berjihad tapi quran diabaikan , sume akan jadi kabur jika quran itu ditinggalkan di belakang. seeloknya Al-quran jalan seiring dengan makna jihad. barulah bermakna... nanti juga yang kerap datang majlis ilmu pun janganlah tinggalkan quran, jangan saja rajin menuntut ilmu, salin, tulis,dan mengiyakan . jadikan Al-quran itu panduan hidup... bacalah maknanya sekali agar lebih faham dan tertanam di hati.

riwayat ibnu majah & at- tarmizi " barangsiapa membaca al-quran dan menghafaznya, Allah akan memasukkannya ke dalam syurga dan memberi syafaat kepadanya untuk sepuluh anggota keluarganya, mereka semuanya telah ditetapkan untuk masuk syurga..

imam Asy Syafie mengatakan " siapa belajar AL-QURAN besarlah harganya.siapa belajar feqah agung wawasannya. Atau siapa belajar Hadis, kuatlah hujahnya, siapa belajar ilmu hisab cerahlah otaknya, siapa mempelajari yang pelik lembutlah wataknya. dan siapa tidak menahan nafsunya, akan tidak bermanfaat ilmunya".

yang baik itu datang dariNYA , yang kurang datang dari saya... sekian

No comments:

Post a Comment